رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر: یکی از رویکردهای مهم توانمند سازی طلاب در امر آموزش و امداد تخصصی است/۳۱۰ کانون طلاب هلال احمر در سطح کشور فعال است

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر گفت: یکی از رویکردهای مهم، توانمند سازی طلاب در امر آموزش و امداد تخصصی در سطح کشور است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، دکتر محمد گل‌فشان با اشاره به تعداد کانون‌های فعال طلاب در کشور اظهار داشت: ۳۱۰ کانون طلاب هلال احمر شامل ۹۷ کانون ویژه خواهران و ۲۱۳ برادران در سطح کشور فعال است.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر افزود: تشخیص نقاط فرود و سیر نزولی کانونهای طلاب و ارائه نظر در کنترل و بهبود آن دارای اهمیت فراوانی است.

وی تصریح کرد: با توجه به منویات ارزشمند مقام معظم رهبری مبنی بر تعامل دستگاه‌های علمی، فرهنگی و دینی کشور و به منظور افزایش مشارکت دانش پژوهان دینی در ارائه خدمات داوطلبانه، بشردوستانه با بهره گیری بهینه از ظرفیت غنی و بضاعت علمی، آموزشی، پژوهشی، اعتقادی، فرهنگی و تبلیغی حوزه های علمیه و علی رغم تسهیل سازی در ورود به حوزه های علمیه با عقد تفاهم نامه های همکاری و تشکیل کانون های طلاب در سالهای گذشته متأسفانه این امر تدریجا سیر نزولی طی می کند که بی انگیزگی و بعضا عدم فعالیت را در پی داشته است.

گل‌فشان بیان کرد: بر این اساس جهت اعتماد سازی مجدد مدیریت های حوزه های علمیه با برنامه های سازمان متناسب با شئون حوزویان، در راستای اصول و اهداف بلند جمعیت هلال احمر و رعایت سیاست های شورای عالی حوزه های علمیه موارد مهمی را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: این ظرفیت‌های مهم در تعامل با حوزه‌های علمیه شامل پیگیری عملیاتی شدن تفاهمنامه حوزه های علمیه با سازمان جوانان با رعایت اصول تفاهمنامه و پیگیری در سیاستگزاری کلان و تدوین برنامه های سازمان با حوزه علمیه و حمایت حوزه نمایندگی ولی فقیه به صورت مشترک از سیاست های کلی اعلام شده در قالب برنامه توسط سازمان جوانان اعم از معاونت دانشجویی و جوانان و جمعیت هلال احمر استان و معاونت امور جوانان با هدف پرهیز از نظارت و ابلاغ چند گانه توسط جوانان و حوزه نمایندگی ولی فقیه است.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر عنوان کرد: همچنین از دیگر سیاست‌های قابل پیگیری تهیه و تدوین برنامه های راهبردی کانون طلاب بر اساس اهداف جمعیت هلال احمر، مشخص کردن جایگاه و ارتباط کانون های طلاب با حوزه نمایندگی ولی فقیه، روان سازی ارتباطات و تعامل بیشتر حوزه های علمیه با سازمان جوانان و مطالعه وبرنامه ریزی در راستای رویکرد مهندسی فرهنگی وافزایش ضریب ماندگاری وپایداری خدمات بشردوستانه، آسیب زدایی ومحرومیت در ابعاد فرهنگی-معرفتی است.

وی در خصوص پیشنهاد ضرورت تشکیل شورای مجمع دبیران کانون های طلاب نیز گفت: مطالعه، پژوهش، تحقیق و در سایه آن برنامه ریزی و سیاستگذاری برای بخش عظیمی از جوانان از مهمترین و اصلی ترین وظایف سازمان جوانان است، از این رو به منظور رشد و تعالی در ابعاد معنوی، علمی، فکری، فرهنگی، اجتماعی و ایجاد زمینه مناسب جهت برنامه ریزی و سازماندهی هرچه بهتر فعلیت ها وبرنامه ها،ضرورت تشکیل مجمع دبیران کانون های طلاب را می توان یکی از خصایص رو به سوی پیشرفت مدیران سازمان خواهد بود.

گل‌فشان افزود: همفکری و کسب نظرات دیگران برای انجام یک فعالیت یا تصمیم گیری نشان از بلوغ فکری عاملان دارد، لذا به منظور بهره گیری از مشارکت جوانان به عنوان رهبران آینده در کلیه سطوح مدیریت و به منظور ارتقاء سطح فعالیت ها و برنامه ها وارائه راهکارهای نوین و مؤثر و بهره مندی از نظرات، پیشنهادات، تجربیات و اطلاعات ارزنده اعضای فرهیخته کانون های طلاب سازماه ضرورت تشکیل مجمع دبیران بشدت احساس میشود.

وی تصریح کرد: ساختار تشکیلاتی این مجمع در قالبی منسجم تر و در سطح کوچکتر به صورت یک شورای ۳۰نفره مرکزی کشوری به همراه یک نفر منتخب از هر استان تشکیل شود که در صورت صلاحدید و موافقت متعاقباَ بر طبق شرح وظایف آئین نامه تنظیم و ارسال خواهد شد.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با اشاره به برخی پیشنهادات ارائه شده در این مسیر بیان کرد: یکی از رویکردهای مهم، توانمند سازی طلاب در امر آموزش و امداد تخصصی و دوره های تربیت مربی در راستای اهداف هلال احمر در سطح کشور است.

وی اظهار داشت: همچنین توجه به توانمند سازی طلاب در امر آموزش و برگزاری مباحث امداد تخصصی و دوره های تربیت مربی در راستای اهداف هلال احمر و بهره برداری از اعضای کانون طلاب در مانور های امدادی و کلاسهای تخصصی احکام در امداد و توجه خاص در جهت استفاده از تحقیقات و پژوهش های علمی حوزه ها با محتوای اهداف بشر دوستانه و عام المنفعه از دیگر بسترهای مهم در جهت تحقق اهداف است.

گل‌فشان همچنین خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه های مشاوره ای و تشکیل میزگردهایی در خصوص مسایل مورد نیاز جوانان و ارتباط با فعالیت های داوطلبانه و تأثیر کارهای بشردوستانه بر چگونگی رفتار و روحیه جوانان با استفاده از طلاب و برگزاری همایش های علمی و تبیین اهداف و اصول هفتگانه صلیب سرخ و هلال احمر و تطابق و هماهنگی آن با اصول اصیل اسلام از جمله رویکردهای مهم دیگر در تعامل با حوزه‌های علمیه است.

وی در مورد برخی از برنامه‌های پیشنهادی در گسترش این تعامل ادامه داد: شفاف سازی در جهت نقش مؤثر و حضور طلبه ها در تسکین آلام مردم آسیب دیده در حین حوادث، تلفیق آموزه های دینی و دانش روانشناسی در تقویت و اثر گذاری حمایت های روانی در حوادث طبیعی، نقش باورهای دینی در پیشگیری و کاهش اثرات بلایای طبیعی و بیان شیوه ها و راهکارهای تقویت تعامل کانو نهای طلاب با سایر کانون ها به منظور نهادینه شدن نقش آنها در هدایت معنوی جوانان عضو از جمله این ظرفیت‌هاست.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر عنوان کرد: نقش باورهای دینی در تقویت روحیه مشارکت و بشردوستی عضو و پیشتاز بودن در فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی با تأسی به اسطوره های دینی، شفاف سازی و شناخت بیشتر اهداف متعالی هلال احمر در مدارس علمیه توسط اعضای کانون طلاب، تعامل سازنده با مراکز علمی و تخصصی رایانه ای حوزه های علمیه جهت نشر اندیشه های اسلامی درقالب فعالیت های بشر دوستانه، و زمینه سازی اجرای برنامه های مشترک با حوزه ای علمیه جهت استفاد از توانمندیهای دو طرف از جمله موارد مورد تاکید در این تعامل است.

وی عنوان کرد: برگزاری همایش های سالانه هم اندیشی و نشست تخصصی بین دبیران کانونهای طلاب و دانشجویی و دعوت از مدیران حوزه های علمیه کشور و همچنین تقویت کلاسهای اعتقادی-آموزش احکام و مشاوره مذهبی با حضور روحانی مشاور در سطح مراکزجوانان شعب و بهره برداری از طلبه های عضو کانون در اجرای برنامه های مناسبتی درسطح مراکز جوانان شعب از جمله موارد قابل پیگیری است.

گل‌فشان گفت: در تعامل با کانون‌های طلاب و استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه می‌توان برگزاری اردو‌های کشوری ویژه دبیران کانون های طلاب جهت هم اندیشی وشناخت بیشتر فعالیت های سازمان، برگزاری جلسات توجیهی ویژه مدیران حوزه های علمیه جهت تشکیل کانون وهمکاری بیشتر، اجرای برنامه های ابلاغی متناسب با شأن و دید و نگرش حوزه های علمیه، تجهیز کانون طلاب به وسایل کمک آموزشی امداد و کمک های اولیه توانمندسازی، سازماندهی وتشکیل تیم های آموزش دیده طلاب در قالب تیم های امدادی و انسجام ویکپارچه سازی کانون ها را دنبال کرد.

وی در تشریح فعالیت کانون های طلاب جمعیت هلال احمر اظهار داشت: این کانون ها برای جذب، آماده‌سازی و به کارگیری طلاب علاقمند که در مدارس و حوزه های علمیه مشغول به تحصیل می‌باشند تشکیل شده است.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر تصریح کرد: طلاب علوم دینی به واسطه ارتباط مستقیم با مردم و اعتماد و اقبال عمومی نسبت به آنان و نیز حضور مؤثر و ارزشمند آنان در دورترین نقاط کشور و روستاها می توانند پیام آوران موفقی در عرصه ی ترویج اندیشه های بزرگی همچون نوع دوستی، مهرورزی، خدمات بشردوستانه و… دربین مردم باشند.

وی یادآور شد: اعضای کانون های طلاب بعد از ۲۹سالگی می توانند براساس نیاز با سازمان امداد ونجات همکاری کنند و مهارت و آمادگی لازم برای حضور در حوادث رابه دست آورند، حضور روحانیون درحوادثی مثل سیل وزلزله در منطفه باعث قوت قلب بازماندگان و اطمینان خاطر آنها نسبت به خاکسپاری صحیح عزیزانشان می شود.

گل‌فشان بیان کرد: امدادگران طلبه علاوه بر انجام احکام شرعی مورد نیاز در زمان بحران،می توانند در ارائه خدمات امدادو نجات با سازمان امدادو نجات همکاری کنند، همچنین مانند دیگر اعضای سازمان جوانان در طرح های مختلف نیکوکاری ،خدمات بشردوستانه وعام المنفعه واردوهای آموزشی وامدادی شرکت نمایند.

وی با بیان اینکه در حال حاضردر سطح همه استان ها بیش از۳۰۰کانون طلاب درمدارس و حوزه های علمیه خواهران وبرادران مشغول فعالیت هستند خاطرنشان کرد: مهم‌تریت اهداف کانون، جذب و تربیت طلاب به منظور اماده ساختن آنان در انجام خدمات امدادی و عام المنفعه مورد نیاز به ویژه هنگام بروز حوادث طبیعی و غیر مترقبه و تقویت حس مشارکت جویی و نیکوکاری بین جوانان وکمک به وفاق وهمدلی بین قشر جوان با اقشار مختلف جامعه به ویزه اقشار نیازمند و آسیب دیده است.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر همچنین توسعه مشارکت طلاب در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها و فعالیت های مربوط به جمعیت، پیاده سازی اندیشه وتفکر ارزشمند وحدت حوزه ودانشگاه با توجه به وجود بیش از ۱۰۰۰کانون دانشجویی هلال احمر، انتخاب و آموزش مربیان ازبین طلاب علاقمند و واجد شرایط براساس برنامه های آموزشی جمعیت در راستای ارتقای توانمندی طلاب با توجه به حضور آنان در روستاها و مناطق محروم در ایام تبلیغ یقیناً آموزش امداد و کمک های اولیه در راستای حفظ سلامت طلاب را از دیگر اهداف مهم برشمرد.

وی اظهار داشت: تلاش در جهت تقویت روحیه انسان دوستی و نوعدوستی در بین جوانان داوطلب با انجام برنامه های بشر دوستانه و عام المنفعه و امدادی و بسط اندیشه هایی همچون مهرورزی، خدمت به دیگران، نیکوکاری، ایثار و از خودگذشتگی، صلح ودوستی با استفاده از ظرفیت مدارس وحوزه های علمیه و پرورش جوانان و امدادگرانی مؤمن و متعهد براساس تعالیم دینی و بینش توحیدی و استفاده از تخصص این جوانان متعهد در شرایط سخت و موقعیت های بحرانی نیز از دیگر اهداف مهم در جهت فعالیت کانون طلاب است.

گل‌فشان تصریح کرد: تلاش در جهت فراگیری آئین دوستی و مصاحبت، رحمت و شفقت، رفق و ملایمت و تعارف و تعاطف نسبت به یکدیگر و پرهیز از تندی و خشونت و اجتناب از کینه و خصومت در بین جوانان، پرورش جسمی و توانمندی و چالاکی همراه با تقویت روحیه ی جوانمردی و فتوت، شهامت و شجاعت و پرورش حس حق طلبی و کوشش در جهت تبیین و شناساندن وظائف و هدفهای انسانی جمعیت هلال احمر از طریق برنامه های آموزشی و پژوهشی در جهت سیاست های کلی آموزشی و پژوهشی کشور و جمعیت و همکاری داوطلبانه در فعالیت های فوق برنامه سازمان از دیگر رسالت‌های کانون طلاب است.

وی پیرامون اهمیت و ضرورت حضور طلاب بیان کرد: با عنایت به وجود این ظرفیت ارزشمند، علمی، فرهنگی و مذهبی در مدارس علمیه به منظور بهره گیری از این فرصت جهت گسترش و تعمیق ارزشهای دینی وانسانی در بین جوانان عضو و ارتقاء توانمندی ها و دانش اعضا و بستر سازی مناسب دینی در راستای مشارکت بیشتر جوانان در ارائه خدمات بشر دوستانه و امدادی از یکسو و ضرورت شناسایی، جذب و پرورش استعدادهای علمی و دینی جوانان طلبه در راستای ارائه خدمات داوطلبانه در قبل، حین و بعد از حوادث و آشنایی و تبیین تطابق اهداف متعالی اسلام و اصول اساسی جمعیت هلال احمر از سوی دیگر،ضرورت تعامل هرچه بیشتر دانش طلبان حوزه های علمیه با اعضای جوانان داوطلب این سازمان را آشکار کرده است.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در رابطه با اهم وظایف و نقش کانون های طلاب در سطح امور جوانان استان ها نیز توضیح داد: مشارکت طلاب جوان در ارایه خدمات امدادی و عام المنفعه خصوصاً در زمان حوادث، عمق بخشی و شفاف سازی و شناخت بیشتر اهداف صلیب سرخ وهلال احمر و انطباق با آموزه های دینی توسط اعضای طلاب در قالب پژوهشها وارائه مقالات، تشکیل کارگروهای مباحث اجتماعی و روانشناسی و مشاوره جهت امداد اجتماعی جامعه جوان و بهره مندی از طلاب جوان در تقویت روحیه مشارکت و بشر دوستی اعضا و پیشتاز بودن در فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی با تأسی به اسطوره های دینی از جمله این وظایف است.

وی افزود: از دیگر وظایف مهم کانون، بهره مندی از اعضای کانون طلاب در مباحث امداد تخصصی از جمله احکام در امداد، استفاده از افراد خبره حوزه های علمیه درفعالیت های مختلف سازمان جهت بهسازی فرهنگی و تأثیر گذاری بر دیگر شاخه ها، استخراج آیات و روایات مرتبط با موضوعات خدمات داوطلبانه و بشر دوستانه و جمع بندی و نتیجه گیری آن در قالب برگزاری مسابقات، همایش ها و یا کنگره های علمی است.

گل‌فشان اظهار داشت: حضور طلبه ها در تسکین آلام مردم آسیب دیده در حوادث دارای اهمیت به سزایی است، ضمن اینکه تعامل سازنده با مراکز علمی و تخصصی حوزه های علمیه جهت نشر اندیشه های اسلامی با تربیت نیروهای جوان بعنوان سفیرا ن صلح و دوستی، بهره مندی از توانمندی و ظرفیت های علمی، اعتقادی و… طلبه ها در قالب ارائه مقالات حمایت های روانی از منظر دین در کاهش آسیبهای حوادث از جمله ظرفیت‌های مهمی است که می‌توان از آن بهره گرفت.

وی بیان کرد: برگزاری کارگاه های عفاف گرایی در اردوها با حضور مؤثر و مفید طلبه ها در اردوهای سازمان، مشارکت طلاب در توان افزایی اعضا در مداخلات روانی، اجتماعی در بلایا با استفاده از آموزه های اسلامی چون صبر در بلایا نیز از جمله ظرفیت‌ها حائز اهمیت در مسیر تحقق اهداف است.

شما هم نظر خود را ارسال کنید