خوزستان رنگ محبت گرفت؛ قهقه‌ خنده‌ی کودکان میان سیل

جوان با ظرفیت و توانایی هایش همواره برخوردار از ویژگی هایی چون: عشق و شور، طراوت و پاکی، شجاعت و سرسختی، استقلال طلبی، عدالت خواهی، حقیقت یابی و ایثار و فداکاری است. این استعدادهای نهفته، ظرفیت ها و قابلیت ها در وجود جوانان بهترین زمینه برای ایجاد تغییر و تحول می باشد. همین سرمایه غنی و احساسات پاک و انرژی جوانان است که آنها را به عنوان نیروی کارآمد یک ملت و سرمایه های بالقوه یک کشور مطرح می نماید.‏

اگر از آغاز حضور جوانان و نوجوانان در عرصه های مختلف زندگی کارتربیتی روی شان صورت بگیرد در حقیقت سرمایه مدیریت جهت دهی عمومی به سمت رشد و تعالی جامعه پیشاپیش فراهم میشود وکشور به سمت اقتدار و عظمت در عرصه های مختلف به پیش خواهد تاخت و استقلال و آزادی را به ارمغان خواهد آورد

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خوزستان از حضور پر‌رنگ تیم‌های فرهنگی، اجتماعی استان در مناطق متاثر از سیل خبر داد.

به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر خوزستان علی پهلوان اظهار داشت: تیم‌های فرهنگی، اجتماعی معاونت امور جوانان استان خوزستان ضمن حضور در اردوگاه‌های اسکان اضطراری به کودکان و بزرگسالان رنگ محبت بخشیدند.

وی افزود: تیم فرهنگی اجتماعی استان خوزستان در اردوگاه جوادالائمه مستقر و در حال انجام‌ خدمات حمایت روانی و انجام امور فرهنگی هستند.

معاون امور جوانان استان خوزستان با اشاره به فعالیت مطلوب تیم فرهنگی اجتماعی استان در این اردوگاه بیان کرد: اعضا این تیم متشکل از روانشناس بالینی، روانشناس کودک و گفتار درمان هستند در این مدت با طراحی بازی‌های درمانی و اجرای نمایش سعی در ایجاد آرامش برای کودکان و نشر آموزه‌های امدادی برای بزرگسالان به فعالیت پرداختند.

وی گفت: فعالیت تیم فرهنگی اجتماعی باید منسجم و هدفمند اجرا شود تا بتوانیم‌نتیجه‌ی مطلبوبی مانند فعالیت در کرمانشاه بدست بیاوریم.

پهلوان تصریح کرد: تیم خوزستان با انجام سرگرمی‌های مختلف و انجام بازی درمانی و نمایش کودکانه سعی دارند به کودکان راه برگشت به بازی کودکانه و فراموش کردن حادثه اخیر کمک کنند.

تاثیر مضاعف سیل در روحیه کودکان و خانواده ها

با وجود آنکه بزرگ‌ترها نیز به‌شدت ناراحت بودند، این کودکان بودند که عوارض ناشی از سیل را بیشتر نشان می‌دادند و این عوارض آنها را به‌شدت ناراحت می‌کرد،به‌خصوص که می‌توان گفت کودکان درواقع از مسائل در دو سطح ناراحت می‌شوند که هرچه مسائل بزرگ‌تر باشد، از جمله سیل، شدت ناراحتی آنها بیشتر است؛ ودیگر اینکه خودشان از وضعیتی که به‌وجود می‌آید و متفاوت است با وضعیتی که قبل از آن وجود داشته، ناراحت می‌شوند و دیگر اینکه از ناراحتی بزرگ‌ترها نیز ناراحت می‌شوند؛ یعنی وقتی می‌بینند پدر، مادر یا خواهر یا برادر بزرگ‌تر ناراحت هستند، از آن موضوع هم ناراحت می‌شوند. این است که به‌نوعی به‌نظر می‌رسد این حوادث ناراحت‌کننده تأثیر منفی مضاعفی روی بچه‌ها می‌گذارد؛ تأثیری که خودشان حس می‌کنند و تأثیری که در بزرگ‌ترها می‌بینند. به همین علت گفته می‌شود اگر بزرگ‌ترها بتوانند وضعیتی را به وجود بیاورند که از شدت مشکل کم شود، بیشترین تأثیر را روی بچه‌ها خواهد داشت؛ از این نظر که جنبه‌های منفی، اثرگذاری کمتری خواهد داشت. مسئله دیگر انگیزه‌ای است که کودکان در این نوع موارد در بزرگ‌ترها دارند؛ به همین علت گفته می‌شود که به‌هرحال بچه‌ها از نظر حمایت و پشتیبانی از آنها در برابر خطراتی که پیش می‌آید یا وضعیت‌هایی که سبب ایجاد مشکلاتی برای بچه‌ها می‌شود، مقدم هستند. مسئله تأثیرگذار دیگری هم که وجود دارد، این است که بچه‌ها گاهی در این موارد سخت و دشوار هم آن ویژگی‌های کودکانه خود را نشان می‌دهند که می‌تواند تأثیر مثبتی روی بزرگ‌ترها بگذارد. این ویژگی‌های مثبت، بیشتر آن شادی و آن انگیزه زندگی‌کردن و امید است که به صورت طبیعی در کودکان بیشتر دیده می‌شود

اینروزهای خوزستان با همدلی و اتحاد جوانان

لیلا مرشد بهبهانی از فعالین تیم فرهنگی و اجتماعی خوزستان مستقر در اردوگاه های اسکان اضطراری چنین میگوید: همدلی و اتحاد بین اعضا جوانان و امدادگران رنگ و بویی دیگر از مهر و محبت هلالی را در فضای اردوگاه حاکم کرده بود چرا که همه با هم و درکنار هم با تمام توانشان برای آسایش و رفاه حال مردم مناطق آسیب دیده حاضر شدند و به مثال از جان مایه گذاشتن تحقق بخشیدند

اسما روشن بین عضو فعال و دبیر کانون شاخه ازاد خواهران بهبهان از حضور خود در اردوگاه های منطق اسیب دیده خوزستان چنین می گوید : به عنوان تیم فرهنگی و اجتماعی خوزستان به اردوگاه هایی که برای مردم مناطق سیل زده برپا شده بود اعزام شدیم از نگرانی بزرگتر ها بابت خانه هایشان که بگذریم به بچه هایی میرسیم که روحیه انها با سیل دستخوش تغییراتی شده بود در این بین مرکز توجه و سعی ما بر این بود تا با فراهم اوردن وسایل رفاه و همینطور سرگرمی بچه ها ذهن آنها را نسبت به بحران پیش آمده آماده تر کنیم تا خدای نکرده این اتفاق اثری سوء بر روانشان بجای نگذارد

و اما چرا کودکان ؟

همانطور که میدانیم خانواده،‌ اساسی‌ترین بستر رشد شخصیت مطلوب کودکان است. بدون شک یکی از مهمترین و موثرترین دوران زندگی آدمی که در آن شخصیت فرد پایه ریزی شده و شکل می‌گیرد؛ دوران کودکی است پس با توجه به بحران پیش آمده باید بیش از پیش این قشر ضعیف با روحیه خاص را مرکز توجه قرارداد و بر روحیه و روان آنها کار کرد چرا که اگر ما خواهان کودکانی با مهارت های اجتماعی قابل قبول در اجتماع هستیم باید از همان ابتدا به کودکمان یاد بدهیم تا برای خود ارزش قائل شود، اعتماد به نفس او به تدریج افزایش خواهد یافت و قادر خواهد بود با کودکان دیگر ارتباط برقرار کند.

کودکان روزی باید به دریای بزرگی به اسم اجتماع وارد شوند و حفظ موجودیت در برابر امواج خروشان این دریا ، احتیاج به مهارت‌های اجتماعی قوی دارد.

یک دیدگاه برای این نوشته ارسال شده است

Comments are closed.