معاون پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با «شهروند»: ‏ سفیران صلح و آشتی در مدارس و خانواده

دانش‌آموزان شرکت‌کننده در مسابقات می‌توانند امدادگران روحی و روانی برای دوستان و خانواده خود باشند

شهروند| ‏«یکی از اهداف چهارگانه جمعیت هلال‌احمر برقراری صلح و تفاهم در میان جوامع و انسان‌ها است. در راستای رسیدن به این ‏اهداف سعی کرده‌ایم آموزه‌های خودامدادی را به دانش‌آموزان منتقل کنیم، همچنین در پی آن هستیم تا دانش‌آموزان توانمندی ‏را تربیت کنیم که بتوانند خشم خود را کنترل کنند و در مواقع ناراحتی و دشمنی، زمینه‌ساز صلح و آرامش باشند.» اینها بخشی ‏از صحبت‌های معاون پیش دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر است، سازمانی که این روزها در تدارک ‏برگزاری سومین دوره مسابقات گفت‌وگوی بشر دوستی است. دوره تربیت مربی این مسابقات نیز ١۴ تا ١۶ اسفندماه با حضور ۶٠ ‏نفر از مدیران، مربیان و کارشناسان معاونت جوانان استان‌ها با هدف آموزش، هم‌افزایی و هم‌اندیشی میان مربیان مدارس و ‏تسهیلگران جمعیت هلال‌احمر برگزار شد. به همین بهانه گفت‌وگویی با سعید بابائی کردیم تا از جزییات سومین دوره مسابقات ‏بشردوستانه و دوره تربیت مربی با خبر شویم که خواندنش خالی از لطف نیست.‏
سومین دوره مسابقات از چه تاریخی آغاز و در چند استان برگزار می‌شود؟
سومین دوره مسابقات گفت‌وگوی بشر دوستی در فروردین و اردیبهشت ماه‌سال ٩٨ برگزار می‌شود. همچنین دوره تربیت مربیان ‏نیز ۱۴ تا ۱۶ اسفند در تهران و با حضور مربیان و کارشناسان ۱۵ استان کشور برگزار شد.‏
 دلیل برگزاری این‌گونه مسابقات چیست؟
‎ ‎یکی از اهداف چهارگانه جمعیت هلال‌احمر برقراری صلح و تفاهم در میان جوامع، انسان‌ها و کسانی است که دچار اختلاف شده‌اند. همان‌طور که سعی کرده‌ایم آموزش‌های خودامدادی را به دانش‌آموزان و سایر اقشار جامعه منتقل کنیم، یکی دیگر از آموزش‏هایی که در پی آن هستیم تا با یک تحول در سیستم دانش‌آموزی ایجاد کنیم، این است که دانش‌آموزان توانمندی را تربیت ‏کنیم که بتوانند خشم خود را کنترل کنند و همچنین با کسب مهارت‌های لازم در مواقع ایجاد ناراحتی و دشمنی میان دوستان و ‏خانواده، بتوانند صلح آشتی و تفاهم را برقرار کنند. این دانش‌آموزان می‌توانند امدادگران روحی و روانی برای سایر دوستان و ‏خانواده خود باشند. به‌طورکلی این دوره از مسابقات در جهت تقویت روحیه داوطلبی اعضای سازمان جوانان به منظور مقابله با ‏خشونت و افراطی گری، برگزار می‌شود‎.‎
 دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این مسابقات به چه شکلی انتخاب می‌شوند و باید دارای چه ویژگی‌هایی باشند؟
دانش‌آموزانی که در این دوره شرکت می‌کنند توسط مربیانی که آموزش‌دیده هستند، انتخاب می‌شوند. این دانش‌آموزان باید ‏دغدغه‌مند در مسائل مختلف مدرسه، فعال حوزه‌های اجتماعی مانند (کانون هلال‌احمر، تشکل‌های دانش‌آموزی، فعالیت‌های ‏فرهنگی، هنری و نظایر آن)، علاقه‌مند به حوزه‌های مختلف علوم انسانی، علاقه‌مند به شرکت در بحث‌های گروهی، انجام ‏کارهای تیمی در حوزه‌های علمی و فرهنگی و همچنین علاقه‌مند به مطالعات خارج‎ ‎از درسی باشند.‏
 دانش آموزان شرکت‌کننده در مسابقات قرار است چه کارهایی انجام دهند؟
این دانش‌آموزان قرار است در یک دوره سه روزه مهارت‌هایی را در حوزه‌های مختلف بیاموزند؛ همچنین پروژه‌ای به آنها داده ‏می‌شود که باید خود را درگیر آن کنند تا بتوانند حلش کنند. درنهایت در اختتامیه مسابقه، تیم‌های مختلف دانش‌آموزی باید ‏بتوانند از پروژه خود دفاع کنند.‏
 اهداف اصلی از برگزاری مسابقات گفت‌وگوی بشردوستانه چیست؟
تحقق جامعه‌ای عاری از خشونت و بشردوست، تلاش برای تسکین آلام بشری و تأمین احترام انسان‌ها، کسب مهارت ایجاد صلح و ‏آشتی، از اهداف کلان مسابقات است. همچنین تقویت قدرت بیان عقاید و به اشتراک گذاشتن دانسته‌ها، مهارت گفت‌وگو، قدرت ‏تعامل و کار گروهی، تسلط بر منطق استدلالی و فن بیان و مهارت‌های علمی و کاربردی مدیریت زمان و نقد صحیح و اخلاقی از ‏اهداف کاربردی این دوره از مسابقات است‎.‎‏ تمام این مهارت‌ها را باید در کنار هم فرا بگیرند، به آن معنا که هم قدرت بیان داشته ‏باشند و هم بتوانند از آن در جهت ایجاد صلح، تفاهم و دوستی استفاده کنند.‏
 محتوای آموزشی مسابقات چیست و دانش‌آموزان با چه مسائلی آشنا می‌شوند؟
محتوای آموزشی این دوره شامل موضوعاتی همچون منطق و فن بیان، مذاکره، کنترل خشم فردی، حل تعارض، حل مسأله با ‏محوریت ترویج صلح و دوستی است که به صورت پایه و مقدماتی برای دانش‌آموزان مطرح می‌شود.‏
 دو دوره قبل، مسابقات در چه سالی و در کدام استان‌ها برگزار شده است؟
دوره اول به صورت مقدماتی و آزمایشی در‌سال ١٣٩۵ با حضور دادرسان استان‌های مازندران، تهران، قزوین و قم و دوره دوم‌سال ‏گذشته و فروردین امسال در چهار استان سیستان و بلوچستان، اصفهان، تهران و آذربایجان‌شرقی برگزار شد. امسال نیز این ‏مسابقات با گسترش بیشتر در ١۵ استان کشور برگزار خواهد شد.‏
 دوره سوم به چه صورت و با چه تعداد شرکت‌کننده برگزار می‌شود؟
این مسابقات در ٣٠ مدرسه و در هر مدرسه با ۴٠ دانش‌آموز و مجموعا ١٢٠٠ شرکت‌کننده برگزار می‌شود. همچنین تیم‌های ۴ ‏نفره امدادرسان آشتی با١٠ تیم در هر مدرسه و به‌طورکلی ٣٠٠ تیم در قالب این دوره آموزشی تشکیل خواهند شد.‏
 آیا در سال‌های آینده این مسابقات در سطح کشوری گسترش پیدا خواهد کرد؟
هدف ما این است که در گام بعدی بتوانیم این مسابقات را در سراسر کشور و همچنین میان برگزیدگان آنها برگزار کنیم. البته ‏هدف ما تنها برگزاری مسابقات نیست، بلکه مهارت‌ها و آموزش‌هایی که بچه‌ها فرا می‌گیرند و کارهایی که بتوانند در سطح مدرسه ‏و جامعه برای ایجاد صلح ودوستی انجام دهند، هدف اصلی ما در این طرح است.‏
 فضای رقابتی بین شرکت کنندگان به چه شکل است؟ آیا شور و هیجانی در این مسابقات وجود دارد؟ ‏
مانند تمام برنامه‌های دانش‌آموزی هیجان، رقابت و پویایی که در بخش مسابقات است در بخش تئوری وجود ندارد، به همین ‏دلیل بچه‌ها از این مسابقات بسیار استقبال می‌کنند. به‌عنوان مثال بعضی از دانش‌آموزان حاضرند تا پاسی از شب در بخش منابع ‏و رفرنس باشند، تحقیق و کار کنند تا این‌که بتوانند در روز مسابقه نهایی پروژه خود را به خوبی ارایه دهند. در این دوره برنامه‌های ‏متنوعی برای درگیر کردن بچه‌ها با موضوعات روز اجتماعی در نظر گرفته شده است.‏
 در مورد دوره تربیت مربی توضیح دهید که به چه شکل برگزار شد؟
دوره تربیت مربی با هدف آموزش، هم‌افزایی و هم‌اندیشی میان مربیان مدارس و تسهیلگران جمعیت هلال‌احمر برگزار شد. این ‏دوره درواقع فعالیت مشترکی است که در درون مدارس منتخب ما، موسوم به مدارس بشردوستانه، اجرا می‌شود. تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره، ۶٠ نفر متشکل از ٣٠ نفر از مدیران و مربیان سی مدرسه، پانزده نفر از کارشناسان امور جوانان استان‌ها و ‏همچنین ١۵ نفر از اعضای جوان ما بودند. همچنین اساتید و روانشناسان مختلفی در این دوره حضور داشتند که هرکدام ‏از زوایای مختلفی موضوعات را مطرح کردند. همچنین با پخش کلیپ‌ها و فیلم‌های آموزشی نمونه‌های مختلف این بحث را در ‏کشورهای دیگر مورد بررسی قرار دادند.‏
 در دوره تربیت مربی، شرکت‌کنندگان با چه مباحث و مسائلی آشنا شدند؟
در این دوره دو و نیم روزه که برگزار شد، مربیان به‌طورکلی با موضوع و محوریت مسابقات آشنا شدند،  همچنین با حضور ‏اساتید برجسته با روند برگزاری مسابقات گفت‌وگوی بشر دوستانه که در فروردین و اردیبهشت ماه‌سال آینده برگزار خواهد شد، با نحوه انتقال آموزش‌ها به دانش‌آموزان و چگونگی برگزاری این دوره‌ها در مدارس خود نیز آشنا خواهند شدند.‏
 هدف اصلی از برگزاری دوره تربیت مربیان چیست؟    
این دوره با هدف این‌که مربیان بتوانند آموزش‌هایی را به دانش‌آموزان بدهند تا خشم خود را کنترل کنند، حل تعارض داشته ‏باشند و بتوانند به دوستان خود که دچار قهر و کدورت شده‌اند کمک کنند، برگزار شد. دانش‌آموزان باید یاد بگیرند گروه‌های ‏آشتی تشکیل دهند و طرح‌های خود را به صورت پروژه‌های مختلف ارایه دهند. ‏

منبع : روزنامه شهروند