گزارش // جوانان هلال‌احمری برای کاهش آسیب های اجتماعی در استان های مرزی و روستاهای حاشیه ای آستین بالا زده‌اند

٢ سالي است كه سازمان جوانان دست به كار شده تا در روستاها و شهرهاي مرزي و حاشيه اي، طرح هاي كاهش آسيب هاي اجتماعي را پياده كند. قدم هاي اول با آموزش مهارت هايي مثل نه گفتن، آشنايي با مضرات سيگار و... برداشته شد.

به سیگار بگویید نه!

جوانان هلال‌احمری برای کاهش آسیب های اجتماعی در استان های مرزی و روستاهای حاشیه ای آستین بالا زده‌اند

٢ سالی است که سازمان جوانان دست به کار شده تا در روستاها و شهرهای مرزی و حاشیه ای، طرح های کاهش آسیب های اجتماعی را پیاده کند. قدم های اول با آموزش مهارت هایی مثل نه گفتن، آشنایی با مضرات سیگار و… برداشته شد. بیش از ٩٢ هزار نفر در این طرح، آموزش های حضوری، نیمه حضوری و غیر‌حضوری مختلفی دیده‌اند تا بتوانند خود و اطرافیانشان را برای کاهش آسیب های اجتماعی آماده کنند. تعدادی از این افراد به شهرها و روستاهایی قدم گذاشتند که جای آموزش پیشگیری از اعتیاد در آن خالی بود. کارآفرینی و توسعه کسب و کارهای کوچک روستایی هم طرح دیگری است که در راستای مقابله با آسیب های اجتماعی در سازمان جوانان پیگیری می شود و تیم های کوچک محلی در استان هایی مثل کرمان و همدان و تهران به کمک این طرح توانسته اند ایده های خود در زمینه کسب و کار را توسعه بدهند.

گام اول؛ آموزش

سال ٩۵ برای سازمان جوانان، با آغاز طرح هایی همراه بود که دست به دست دادند تا به جنگ اعتیاد در شهرها و روستاهای حاشیه ای بروند. اولین چراغ این طرح ها با برگزاری کلاس های آموزشی و کارگاه های مهارتی روشن شد. «کبری محمدی» مشاور رئیس سازمان جوانان در امور آموزشی و پژوهشی و نماینده جمعیت در کمیته های ستاد مبارزه با موادمخدر می گوید: «افزایش نشاط اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد، هدفی بود که ما در طرحی به نام طرح پیمان دنبال می کردیم. هزار نفر از اعضای سازمان در کل کشور در این طرح آموزش مستقیم دیدند. کارگاه های آموزشی مختلفی با موضوع مضرات اعتیاد، باورهای غلط درباره اعتیاد، کارگاه های جرات‌ورزی و مهارت نه گفتن و… هم برگزار شد تا شرکت‌کنندگان در این طرح با زوایای مختلفی که اعتیاد دارد آشنا شوند. در این زمینه با حضور اعضای سازمان فیلم های آموزشی در زمینه پیشگیری از اعتیاد تهیه کردیم. هر فرد آموزش دیده باید هفت نفر را به دیدن این فیلم های آموزشی و شرکت در جلسات کارگاهی تشویق می کرد. این افراد هم هر کدام باید آموزش ها را به حداقل ۶ نفر دیگر منتقل می کردند.» این آموزش ها در ٨ استان به‌صورت آزمایشی آغاز شد و تهران، کرمان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و بوشهر استان های منتخب برای این طرح بودند. به گفته محمدی، معیار انتخاب این استان ها، بالا بودن میزان ابتلا به اعتیاد و آسیب های اجتماعی و همچنین حاشیه‌نشینی در آنها بود. افراد آموزش دیده با حضور در روستاها و شهرها و مناطق حاشیه نشین، مشاوره هایی در این زمینه به افراد بومی می دهند و با ورود به‌لایه های زندگی این افراد، آموزش ها و مهارت های لازم را به آنها منتقل می کنند.

از ایده تا عمل

«محمدمهدی مومیوند» یکی از کارآفرینانی است که به تازگی استارت‌آپ خود را راه‌اندازی کرده است. او که ٢٢ سال از عمر ٣۴ ساله خود را در هلال‌احمر گذرانده می گوید: «از چند سال قبل ایده ای در سر داشتم که در اجرایی کردن آن مردد بودم. جلسات بومینو به من کمک کرد تا این ایده را پرورش دهم و با مفهوم کارآفرینی بهتر آشنا شوم. شرکت در نمایشگاه های مرتبط با ایده و برطرف کردن نقطه ضعف های کار، کمک کرد تا ایده بیشتر جان بگیرد و برای ما جدی تر شود.» او تمام آگهی های اشتغال را در شبکه اجتماعی خود درج می کند و افراد جویای کار می توانند از طریق این کانال، شغل مورد علاقه و مناسب خود را پیدا کنند. مومیوند می گوید: «تعدادی از این آگهی ها برای استفاده عموم آزاد است و هر فرد علاقه‌مندی می تواند آنها را ببیند. برای مشاهده تعدادی از این آگهی ها هم افراد می توانند هزینه کمی پرداخت کنند و از این طریق درآمد گروه تأمین می شود.» گروه ۵ نفره ای که این کسب و کار را در همدان راه انداخته، دورنمایی برای این استارت آپ در ذهن دارد: «هدف این است که اشتغال و درآمدزایی کنیم؛ هم برای کسانی که به دنبال کار هستند و هم برای کسانی که با گسترش این ایده کسب و کار، بتوانند در همین استارت آپ مشغول به کار شوند. سایت های موفق زیادی در این زمینه داریم مثل دیجی کالا که خودشان توانسته اند به کسب و کار بزرگی تبدیل شوند. آنچه ما در ذهنمان داریم این است که روزی مثل این استارت آپ ها بتوانیم رشد کنیم.» این گروه ایده کسب و کار خود را رسماً از اردیبهشت ماه امسال آغاز کرده است و تاکنون تعداد زیادی از جویندگان مشاغل را به شغل مناسب و دلخواهشان وصل کرده است. مومیوند می گوید: «تا کنون ٢٣ نفر از کسانی که در کانال این پروژه به دنبال شغل بوده‌اند، توانسته اند صاحب شغل شوند. به دلیل ویژگی هایی که فضای مجازی دارد و توان ارتباط گسترده، نه تنها در همدان، بلکه در سایر استان ها هم افرادی جویای کار بودند و از طرف دیگر آگهی هایی از سایر شهرها و استان ها داشتیم. ١١ نفر از کسانی که به شغل مورد علاقه خود رسیده‌اند اهل تویسرکان هستند و بقیه این افراد از شهرهای دیگر. این افراد توانسته اند در مشاغلی مثل آتش‌نشانی، پلیس فتا و… به شغل مورد نظر خود برسند.» مرحله نهایی طرح ملی پیمان، با آموزش افراد برتر به‌عنوان مربی و حضور آنها در مدارس کلید می خورد تا دانش‌آموزان بتوانند با نحوه شکل دادن به ایده ها و رشد و پرورش آن به‌صورت اصولی و درست آشنا شوند.

کسب و کاربا «بومینو»

حالا که پای کاهش آسیب های اجتماعی و طرح های پیشگیری از اعتیاد در میان است، سازمان جوانان طرح هایی در حوزه اشتغال در انداخته تا پای یکی از مهمترین عوامل شیوع اعتیاد یعنی بیکاری را از استان های حاشیه ای دور کند. طرح ملی «بومینو» یکی از این طرح ها است که در آن، آموزش و مشاوره در زمینه کارآفرینی در شهرها ارایه می شود. طرح کارآفرینی با رویکرد توسعه کسب و کارهای خرد در مناطق حاشیه‌نشین و روستاها هم ایده دیگری اتس که همچنان در روستاها پیگیری می شود. محمدی می گوید: «هدف از این طرح ها این است که در هر شهر و روستایی ظرفیت های محلی برای کسب و کار شناسایی شود و اشتغال صنعتی در آن محل دوباره رونق بگیرد. یکی از موفق ترین خروجی های این طرح، کارآفرینی در استان کرمان است که کسب و‌کاری در حوزه شال‌بافی در آن احیا شده است. سال گذشته در هر یک از ٣٢ استان به ۵٠ نفر آموزش کسب و کارهای خرد و استارتاپ ارایه شده است. دفاتر تسهیل گری سازمان امور اجتماعی در هر استان به تیم‌های آموزش دیده کمک می‌کنند تا پروژه‌های خود را تعریف کنند و آن را به مرحله اجرا برسانند.»
«رامین اسدبیگی» عضو جمعیت استان همدان است که در طرح بومینو مشارکت دارد. او می گوید: «در طرح بومینو فردی به‌عنوان تسهیل گر حضور داشت و در ابتدا برای داوطلبان دوره آموزشی مقدماتی را برگزار کرد. در این دوره ها بچه ها یاد گرفتند که چگونه می توانند ایده های خود را عملی و از آنها کسب و کار کوچکی ایجاد کنند. بعد از آموزش، نوبت مطرح کردن ایده بود و طی کردن مراحل لازم. مثلاً اینکه هر تیم باید برای ایده خود به دنبال اعتبارسنجی می رفت تا ببیند آیا ایده ای که قصد انجامش را دارد از بازار خوبی برخوردار است یا نه. ایده با راهنمایی های تسهیلگر صیقل می خورد و اگر ایرادی در کار بود، برطرف می شد. بچه ها در زمینه کسب و کارهای کوچک و استارتاپ ها، رشد زیادی داشتند و اطلاعات خوبی از این دوره ها دریافت کردند. بیش از ٨٠‌درصد شرکت‌کنندگان در این دوره ها در همدان بعد از پایان آموزش ها دیگر علاقه‌مند به داشتن مشاغلی مثل کارمندی نبودند و می خواستند به دنبال ایده های فکری خودشان و تحقق رویاهایشان بروند.»

 

روزنامه شهروند