گفتگوی اختصاصی با مربی طرح دادرس خراسان جنوبی؛ شوق خدمت/ تدریس الفبای انسان دوستی در طرح دادرس


شوق خدمت به همنوعان او را به هلال احمر کشاند و حالا پنج سال است که الفبای انسان دوستی را در قالب طرح دادرس برای دانش آ‌موزان خراسان جنوبی هجی می کند.

به گزار روابط عمومی جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی: فرهنگ انسان دوستی در راستای حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون در نظر گرفتن هیچ گونه تبعیضی، این بار در طرح دادرس موج می زند.

حادثه خیز بودن کشور ایران، هلال احمر را بر این داشته که طرح های بشردوستانه خود را گسترش دهد. جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی همگام با آموزش و پرورش طرح مشترکی به نام دادرس (دانش آموز آماده در روزهای سخت) را سالهاست که اجرا می کند تا شاید گره گشای اهداف چهار گانه این نهاد یعنی تلاش برای تسکین آلام بشری، تأمین احترام انسان ها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملت باشد.

امدادگران هلال احمر هم در راستای حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون در نظر گرفتن هیچ گونه تبعیضی، طرح دادرس را برای ترویج و گسترش فرهنگ انسان دوستی در بین دانش آموزان به اجرا گذاشته اند.

نهادینه کردن فرهنگ خودامدادی و دگرامدادی در میان دانش آموزان کار چندان دشواری نیست چرا که هر انسان آگاهی دوست دارد به همنوع خویش کمک کند، لذا دانش آموزان زیادی هستند که با علاقه ای درونی و حس انسان دوستانه ای که
دارند این آموزش ها را از دل و جان فرا می گیرند.

افتتاحیه هفتمین طرح ملی دادرس در خراسان جنوبی بهانه ای برای گفتگویی صمیمانه با ملایی یکی از مربیان موفق این طرح در جمعیت هلال احمر بیرجند شد.

راضیه ملایی امدادگر جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، دبیر کانون شاخه آزاد خواهران هلال احمر، مربی و داور استانی طرح دادرس، نجاتگر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات خراسان جنوبی از تلخ و شیرینی های کارش می گوید و اینکه حمایت های خانواده اش باعث شد که یک «هلالی» بشود.

از سال ۹۲ وارد هلال احمر شدم و تشویق خانواده ام برای انجام کارهای عام المنفعه و انسان دوستانه، باعث شد که هر روز با شوق بیشتری برای خدمت به همنوعان، لباس هلال را بر تن کنم و در حال حاضر مربی طرح دادرس برای دانش آموزان متوسطه اول بر عهده دارد.

راضیه که حالا برای همراهی پدر و مادرش، دست بوس آنهاست، به یکی از خاطراتش اشاره می کند و ادامه می دهد: استرسی که در هنگام اعلام نتایج یکی از مسابقات بر جان و دلم حاکم بود را هیچ گاه فراموش نمی کنم، با آمادگی کامل در مسابقات شرکت کرده بودیم و ثانیه های سرشار از استرس، اشک را بر گونه هایم جاری کرده بود که با اعلام مجری و کسب رتبه نخست، شادی وصف ناپذیری بر تیم ما حاکم شد؛ حال اشک شوق و خوشحالی بود که خستگی روزهای سخت رقابت را از تن ما به در می کرد.

دبیر شاخه آزاد جمعیت هلال احمر هنوز لبخند کودکانی زلزله کرمانشاه در گوشه ذهنش ثبت است؛ روزهای بعد از زلزله کرمانشاه که تصمیم گرفت بخشی از درآمدهای ماهیانه خود را با دوستانش برای خرید و بسته بندی لوازم التحریر اختصاص دهد و همکاران هلال احمر بیرجند هم بعد از تقدیم آن به دانش آموزان زلزله با عکس های یادگاری و ارسال آن تصاویر برای راضیه، شوق و شعف کودکان را از دریافت این هدایا برای همیشه در کوچه پس کوچه های ذهنش ثبت کردند.

ملایی مربی نوجوانان جمعیت هلال احمر تدریس برای دانش آموزان هم سن و سال خود را کاری بسیار سخت توصیف می کند چرا که به عقیده او دانش آموزان در ابتدای راه نوجوانی قرار گرفته و از نظر احساسات و عواطف بسیار حساس و زود رنج و از سویی کودک درون برخی از آنها بسیار فعال و کنترل آنها کاری بس دشوار است.

او می گوید در تمام طول آموزشم تلاش می کنم به گونه ای با آنها رفتار کنم که به کارهای امدادی علاقه مند شوند و بعد از رسیدن به هدف، شیرینی تدریس چند برابر می شود.

این امدادگر هلال احمر معتقد است پایه هشتم، سنی بسیار مناسب برای آموزش مباحث امدادی به دانش آموزان است چون هیچ وقت این آموزش ها از حافظه دانش آموزان پاک نمی شود و ماندگاری این آموزش برای خود دانش آموز و خانواده
آنها در مواقع بحران بسیار ارزشمند است.

ملایی به جوانان توصیه می کند که اگر می خواهند برای جامعه خود موثر واقع شوند به جمعیت هلال احمر بپیوندند چرا که این آموزش های امدادی در روزهای سخت برای کمک به اعضای خانواده و دوستان آنها بسیار کارآمد است.

وی با اشاره به اینکه تمام خدمات هلال احمر عام المنفعه و با حفظ حرمت انسان هاست، ادامه می دهد: مکانی که انسان ها با سرشت خود کار می‌کند همین هلال است و بدون شک فعالیت آنها ماندگار خواهد شد.

راضیه تاکید می کند: کسی که وارد عرصه هلال احمر می شود ماندگار می شود چرا که هم برای دنیا و هم برای آخرت خود گام هایی موثر را بر می دارد.

وی که در مرحله نخست به عضویت جمعیت هلال احمر درآمد و اسمش وارد سامانه جمعیت جوانان شد، با گذراندن آموزش های لازم رتبه نجاتگر درجه دو را کسب کرد و بعد از گذراندن دوره های آموزشی و رسیدن به درجه نجاتگر، توانست مربی امدادگر شود و حالا دست بوس پدر و مادرش برای حمایت هایشان است.

وی کانون های دانش آموزی هلال احمر را از مهمترین تشکل های دانش آموزی در مدارس توصیف می کند و می افزاید: این کانون ها در دوره اول و دوم دبیرستان تشکیل می شود به صورتی که در هر کانون ۱۴ نفر عضو هستند که کلاس های آنها در خود مدرسه برگزار می شود.

این دانش آموزان بعد از گذراندن آموزش های لازم از قبیل پناه گیری، تخلیه اضطراری، ارزیابی و کنترل علایم حیاتی، پانسمان، بانداژ، آتل بندی، تریاژ مقدماتی حمل مصدوم، اطفای حریق و چادر زنی در مسابقات شهرستانی و سپس استانی شرکت می کنند.

دانش آموزان پس از آموزش موارد فوق، در هر مدرسه گروه های ۱۴ نفره در ۱۶ساعت، به منظور مسابقه با مدارس دیگر به جمعیت هلال احمر معرفی می شوند و در پایان پس از مسابقه، دانش آموزان و گروه برتر راهی مسابقات استانی و
سپس تیم برتر راهی مسابقات کشوری خواهد شد.

این نجاتگر جمعیت هلال احمر تاکید دارد که طرح دادرس از موثرترین طرح های ملی است که اجرای آن سبب کاهش خطرپذیری در مدارس می شود چرا که دانش‌آموزان خود امدادی را فرا گرفته و در مواقع خطر از آن استفاده می کنند.

شما هم نظر خود را ارسال کنید