گزارش//دانش‌آموزان پای درس دادرس

ششمين المپياد آماده تيم‌هاي دادرس هم رقابت بود هم سرگرمی و هم محک زدن آمادگی اعضای سازمان جوانان

همه چیز از کلاس درس شروع می‌شود. دانش‌آموزان در حال گوش کردن به درس هستند که زلزله کلاس را تکان می‌دهد و شهر را ویران می‌کند. همه ساختمان‌ها نابود شده‌اند. همه شهر به جز دانش‌آموزان مدرسه امداد مصدوم شده‌اند. آنها در کلاس پناه گرفته و آمده‌اند که به زلزله‌زدگان کمک کنند. زمین لرزه تمام می‌شود. دانش‌آموزان از مدرسه بیرون می‌آیند و گروه گروه به نقاط مختلف شهر می‌روند. امدادگری برای نجات مصدوم زیر آوار خود را به آب و آتش می‌زند. اما وقتی مصدوم را از زیر آوار بیرون می‌آورد علائم حیاتی‌اش ضعیف است. به سرعت عملیات احیا را شروع می‌کند. دقیقه‌ها پشت هم می‌گذرد. همین که علائم حیاتی بازمی گردد انفجاری در گوشه دیگری از شهر به گوش می‌رسد که صدایی مهیب و دودی غلیظ به راه می‌اندازد. گروهی دیگر دوان دوان خود را به محل انفجار می‌رسانند و برای خاموش کردن آتش، آب را از چاه حیاط خانه دست به دست می‌کنند. شهر در دست دانش‌آموزان است و بی‌محابا برای نجات جان انسان‌ها تلاش می‌کنند. اینها دانش‌آموزان آماده برای روزهای سخت هستند و این صحنه‌هایی از مسابقه المپیاد آماده در اردوگاه مهر بندرانزلی. تقریباً از آبان سال گذشته بود که ۲۰۰هزار دانش‌آموز پایه هشتم برای حضور در المپیاد آماده ثبت‌نام کردند. آن وقت بود که رقابت‌ در شهرها و مدارس شروع شد و دانش‌آموزان برای پیروزی شبانه‌روز تلاش کردند و پله پله از مسابقات مقدماتی تا نهایی پیش رفتند.

همه برای پیروزی آمده‌ایم

درست مثل گلادیاتور قهرمانانه دل به غول حادثه می‌زنند تا جان انسانی را نجات دهند. همه چیز واقعی است و جای هیچ اشتباهی وجود ندارد. داور هم خونسرد ولی با حواس جمع روی صندلی نشسته است و زیر چشمی سیر مسابقه را دنبال می‌کند. دانش‌آموزان به سرعت برق مشغول دنبال کردن مسابقه هستند و حتی یک نفر هم بیکار نیست. تیم کردستان مشغول خاموش کردن آتش پالت با حداقل آب است. اعضای تیم گیلان هم برای نجات افراد گرفتار در آب رفته‌اند.

آواربرداری و برپایی چادر امدادی هم جزو بخش‌های پرهیجان مسابقه است که تمام اعضای تیم را درگیر می‌کند. «فاطمه سادات حسینی نسب» یکی از امدادگران استان کرمان مرتب به بچه‌های تیم انرژی می‌دهد. سراغ او می‌رویم و درباره برگزاری دوره مسابقات نهایی المپیاد آماده می‌پرسیم. او نفس نفس زنان پاسخ می‌دهد: «اصلاً تصور نمی‌کردیم با چنین مراحل سختی روبه‌رو شویم. همه مراحل ابتکاری و سخت است. اما به هر حال همه تیم‌ها تمرینات بسیاری داشته‌اند و با آمادگی کامل آمده‌اند. همه برای پیروزی آمده‌ایم و از همه فرصت‌ها برای کسب قهرمانی استفاده خواهیم کرد.»

همه ما حامی آب هستیم

هوا گرم است. حتی اگر آرام قدم‌برداری به نفس نفس می‌افتی چه برسد به امدادگرانی که لحظه‌ای آرام نمی‌نشینند. رقابت‌ها در بخش رساندن آب به منطقه خشکسالی زده با حساسیت بیشتری انجام می‌شود. موفقیت تیم در گرو رساندن حداکثر آب کوزه است که یکی از هم‌تیمی‌ها باید به مخزن اصلی برساند. آن وقت که داور در سوتش می‌دمد و مسابقه آغاز می‌شود نفس‌ها در سینه حبس است. هیچ‌کدام از شرکت‌کنندگان حتی جرئت تشویق کردن هم ندارند. کوزه به مخزن آب اصلی می‌رسد و سطل روی لاستیک، پر و سر وصدا، بلند و یک دوره بازی تمام می‌شود. داور ارزیابی‌هایش را شروع می‌کند. اما حال دانش‌آموزان سرخ‌پوش سیستان و بلوچستان و کرمان در این بخش از رقابت‌ها طور دیگری است. آنها طعم تلخ کم‌آبی را چشیده‌اند. یکی از دانش‌آموزان با لهجه سیستانی خطاب به دیگر شرکت‌کنندگان می‌گوید: «آب یعنی زندگی. آب برای مردم شهر من مفهوم حیات را دارد. امروز شهر من و خیلی از شهرهای ایران به قطره قطره این آب نیازمند است. باید قدر آب را بدانیم. در بعضی از روستاهای شهر من به دلیل کم‌آبی خسارت‌های زیادی به زندگی مردم وارد شده است.» وقتی او صحبت می‌کند همه سکوت کرده‌اند. وقتی سخنانش تمام می‌شود اشک در چشمان تعدادی از دانش‌آموزان حلقه می‌زند. همه فریاد می‌زنند: «ما با تو همراه هستیم و حامی آب.» حال و هوای جو مسابقه عوض می‌شود.

انتظار برای اعلام نتایج

وقتی صدای اذان در محوطه اردوگاه طنین‌انداز می‌شود داورها سوت پایان رقابت‌ها را می‌زنند. همه چیز تمام می‌شود. چوب‌های سوخت شده و کوزه رها شده روی زمین حکایت از پایان مسابقه دارد. اما داورها هنوز مشغول کارند و در اتاق کنفرانس مشغول بررسی نتایج و اعلام آن تا ساعت‌های پایانی شب هستند. استان‌هایی که فرصتی برای گشت و‌گذار در شهر انزلی نداشتند همراه با سرپرستهایشان می‌روند. تعدادی از تیم‌ها مشغول بازی هستند و چند گروه دور هم جمع شده‌اند و مراحله مسابقه را مرور می‌کنند تا ببینند عاقبت چه مقامی کسب می‌کنند. یکی از دانش‌آموزان با دست‌های باندپیچی شده از درمانگاه اردوگاه بیرون می‌آید. وقتی ماجرا را جویا می‌شویم لبخندی می‌زند و می‌گوید: «از وقتی وارد اردوگاه شدیم برای هرکدام از بچه‌ها اتفاقی افتاد. یکی زخمی شد، یکی پایش پیچ خورد و کلی اتفاق جورواجور افتاد. ولی وقتی مقام اول را کسب کردیم همه اینها از خاطرمان رفت. خیلی برای به دست آوردن قهرمانی تلاش کردیم.» این حرف‌ها را «کوثر بابا» یکی از اعضای تیم دادرس استان خوزستان می‌گوید که صدای بچه‌های کرمان بلند می‌شود.

یکی از اعضای دادرس استان کرمان که خود را «ماریا سلطان‌نژاد» معرفی می‌کند خطاب به تیم خوزستان می‌گوید: «ما اول هستیم. می‌دانید ۴ماه تلاش کردیم و کلی راه تا اینجا آمدیم.» اما بلافاصله همگی می‌زنند زیر خنده و با هم می‌گویند: «مهم نیست چه تیمی برنده می‌شود.»

«راضیه مرادیان» یکی از اعضای تیم دادرس کهگلویه و بویراحمد است که نسبت به روند مسابقات اعتراض دارد. او می‌گوید: «همه چیز خوب است اما کاش وقت گردش را بیشتر می‌کردند.» به جز این داوطلب تعدادی زیادی از شرکت‌کنندگان نیز این گلایه را دارند.

 

شادی قهرمانان

شب که فرا می‌رسد همگی در سالن اجتماعات جمع می‌شوند. در حالی که چشمان همه از خستگی قرمز است و منتظر اعلام نتایج هستند. صدای هیچ‌کس در نمی‌آید. «سعید بابایی» معاون دانش‌آموزی و پیش‌دبستانی سازمان جوانان حرف‌هایش را کش می‌دهد تا نتایج برسد. می‌گوید: «ما نمی‌خواهیم از شما یک گلادیاتور درست کنیم. اصلاً برد و باخت در نگرش ما درباره شما تأثیر ندارد. چون همه تیم‌هایی که اینجا هستند برگزیدگان استان‌هایشان محسوب می‌شوند. اما اینکه عضو هلال‌احمر هستید و اصول درست امداد و نجات را یاد گرفته‌اید برایمان ارزشمند است. شما سفیران امدادی ما در شهرهایتان هستید. مسلماً در این اردو جدا از رقابت‌هایی که داشته‌اید دوستی‌هایی بین شما شکل گرفته که بسیار ارزشمند است.»

بالاخره فهرست نتایج به دستش می‌رسد. شروع به خواندن نفرات برتر می‌کند. از چهره‌های خسته امدادگران سالن نشاطی نمایان می‌شود که گویا تا قبل از آن اصلاً خستگی نبوده است. برنده‌ها خوشحال هستند و بازنده‌ها هم از اینکه دوستانشان به موفقیت دست یافته‌اند حس خوشایندی دارند. مراسم تا نیمه‌های شب ادامه دارد و تیم‌های برنده جشن پیروزی می‌گیرند و کلی شادی می‌کنند. بعد از مراسم، اردوگاه در سکوت مطلق فرو می‌رود. هنوز آفتاب صبح در نیامدهکه اتوبوس‌ها در محوطه برای حرکت به سمت استان‌هایشان منتظر هستند. اما هیچ‌کدام از دانش‌آموزان خواب‌آلود نیستند و با همان لباس‌های محلی که وارد اردوگاه مسابقات شدند سوار اتوبوس‌ها می‌شوند و به سمت شهرشان حرکت می‌کنند.

نتیجه‌کاری تیمی یعنی اول شدن

مقام اول ششمین دوره مسابقات کشوری المپیاد آماده را دانش‌آموزان استان اصفهان کسب کرده‌اند. «ثمین رئوف» سرگروه تیم دادرس استان اصفهان یکی از موضوعاتی را که در مسابقات برای تیمشان آموزنده بود تجربه یک کار تیمی می‌داند و می‌گوید: «اینکه افراد یک تیم با هم برای رسیدن به هدفی تلاش کنند بسیار دلنشین است. برای شکل‌گیری این تیم مربیانمان خیلی زحمت کشیدند. بعضی مواقع ساعت‌ها بدون اینکه خسته شویم تمرین می‌کردیم. در طول تمرینات تعدادی از بچه‌ها نتوانستند در محل تمرین حاضر شوند. به همین دلیل همراه مربی و بچه‌ها به منزلشان می‌رفتیم و در آنجا تمرین می‌کردیم. این باعث می‌شد همه برای هم تلاش کنیم.» این سرگروه می‌افزاید: «تمام زمانی که در اردوگاه بودیم به تنها چیزی که فکر می‌کردیم روند مسابقه بود. در پایان هر روز مراحلی را که انجام داده بودیم بررسی می‌کردیم و تلفنی از مربیانمان مشاوره می‌گرفتیم. همین هم باعث پیشرفتمان شد.» رئوف از زمانی که اول شدن تیمشان را اعلام کردند برایمان می‌گوید: «‌راستش را بخواهید آنقدر تمرین و در طول مسابقه کار کرده بودیم که همه از خستگی حال راه رفتن هم نداشتیم. وقتی اعلام کردند تیم ما اول شده است باورمان نمی‌شد. ولی یکباره انرژی گرفتیم و حتی چند نفر از بچه‌ها از حال رفتند. برای به هوش آوردنشان حکایتی داشتیم.»

اسامی دانش‌آموزان: نرگس انتشاری، بهار ایزدی، مرضیه باقری، مهسا چوپان‌نژاد، ثمین رئوفی، سارا رئوفی، نگین رهایی، مهسا شاهبنده، مریم صفی خانی، زهرا قدیریان، فاطمه قورئیان، زینب قیصریان، پریسا مهدیه و سوسن یعقوبی‌زاده

مربی تیم: خانم نوری٬ آقایان یوسفان و بخشیانی

سرپرستان تیم: خانم حجتی٬خانم شاهی٬آقای زمانی

 

درس‌های یک مسابقه

مقام دوم ششمین دوره مسابقات کشوری المپیاد آماده را دانش‌آموزان مدرسه شهید احمد کاظمی، شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد کسب کردند. «تینا زمانی‌زاده» سرگروه تیم دادرس استان کهگیلویه و بویراحمد تداوم و داشتن در هرکاری را عامل اصلی موفقیت بیان می‌کند و می‌گوید: «تلاش و پشتکار عامل کسب مقام دومی شد. انصافاً حق ما به دست آوردن مقام اول بود. اما به تشخیص داوران احترام می‌گذاریم. بالاخره هر مسابقه یک برنده و یک بازنده دارد. ما بازنده میدان نبودیم. چون با اختلاف بسیار کم دوم شدیم. تجربه‌هایی که در این مسابقه به دست آوردیم را ملاکی برای پیروزی‌های بعدی خواهیم کرد.» این سرگروه می‌افزاید: «در این مسابقه دوستی‌هایی که به دست آمد از همه چیز ارزشمندتر بود. البته اینکه تمام شرکت‌کنندگان این مسابقات توان بالایی در بحث امداد و نجات پیدا کردند و می‌توانند جان انسانی را نجات دهند ثمره مهم و اثرگذار این مسابقات است. ما حدود ۲۴ساعت در راه رسیدن به محل برگزاری مسابقات بودیم. یک شب را در شهر ساوه گذراندیم و بعد به انزلی رسیدیم. در طول مسیر مرتب مبنا و مسائل مختلف مسابقه را چک می‌کردیم و از با هم بودن لذت می‌بردیم. سعی کردیم از تمام لحظات استفاده کنیم و اگر در جایی با توان کمتری عمل کردیم در مرحله‌ای هم توانمان را به کار گرفتیم.»

اسامی دانش‌آموزان: تینا زمانی‌زاده، مهسا نظری، شاداب امیرجانی، ریحانه جشن‌ساز، رضوان رشیدی، المیرا انباز پور، پانیذ راستی پور، راضیه مرادیان، فاطمه رحمتیان، زهرا جعفری، صدف موسی پور، مونا شفیعی‌نژاد، الهه بهرامی و ویدا مرادی

مربی تیم: رضا گرامی

سرپرستان تیم: زهرا خاکساری و اعظم منصور‌نژاد

 

شبانه‌روزی تلاش کردیم

مقام سوم ششمین دوره مسابقات کشوری المپیاد آماده را دانش‌آموزان مدرسه بنت الهدی صدر شهرستان کلاله استان گلستان کسب کردند. «مطهره احسانی‌نژاد» سرگروه تیم دادرس استان گلستان درباره تلاش‌های تیمشان برای حضور در این دوره از مسابقات می‌گوید: «فراز و نشیب‌های زیادی را برای حضور در این مسابقات پشت سر گذاشتیم که شیرینی‌ها و تلخ‌های زیادی برایمان رقم زد. زمانی که در مدرسه اعلام کردند می‌توانیم در این مسابقات شرکت کنیم همه ۹۰نفری که در پایه هشتم مدرسه درس می‌خوانند ثبت‌نام کردند. این یک مرحله سخت بود. باید تلاش زیادی برای موفقیت می‌کردیم. در نهایت از آن جمع ۲۴نفر انتخاب شدند. آنقدر استقبال و استعداد زیاد بود که تیم ما با ۱۶نفر به جای ۱۴ نفر در مسابقات شرکت کردیم و ۲نفر ذخیره داشتیم.» احسانی‌نژاد رمز موفقیت تیمشان را اتحاد و همبستگی بیان می‌کند و توضیح می‌دهد: «هربار در طول مسابقه با چالشی روبه‌رو می‌شدیم و حتی اگر یکی از اعضای تیم مرحله‌ای را خراب می‌کرد به جای انتقاد تشویقش می‌کردیم و روحیه می‌دادیم. شاید این موفقیت‌هایمان عامل دیگری هم داشته باشد و آن این است که یکی از هم‌تیمی‌هایمان در طول مسابقه خاله شد و بابت این موضوع خیلی انرژی گرفتیم. درست است او از بین ما رفت ولی مرتب با ما در تماس بود و صحبت‌هایش انرژی‌بخش بود.»

اسامی دانش‌آموزان: نادیا سمندر، ثمین حقی، ایلنار قاری، انسیه قلی دهنه، فاطمه حاجی حسینی، کوثر لکزایی، معصومه بختیاری، زهرا گرگیجی، فهیمه روحانی، زهرا جهان‌گیری، نادیا دیرفر، رافعه سعیدی، حنانه عرب و مطهره احسانی‌نژاد

اسامی مربیان: اکرم رحیمی، تکتم اصغری، شیدا ابراهیمی راد، امیر نکویی و ایمان پویان

اسامی سرپرستان تیم: یعقوب کوهی، طاهره الیاسی و سمیه پیشه ور

 

دبیر کل جمعیت هلال‌احمر:

فعالیت‌هایمان را در مدارس گسترش می‌دهیم

«افزایش توان امدادی اعضای جوان هلال‌احمر یکی از دستاوردهای المپیاد آماده است. توان تیم‌های دادرس در این مسابقات فراتر از حد تصور است. باید اعتراف کرد طرح این مسابقات کاملاً خلاقانه است و باید از آن حمایت همه جانبه کرد.» اینها بخشی از صحبت‌های «محمود محمدی نسب» دبیرکل جمعیت بعد از بازدید از ششمین دوره المپیاد در اردوگاه بندر انزلی است. با او درباره جوانب مختلف طرح مسابقات آماده گفت‌وگو کرده‌ایم.

ارزیابی‌تان از روند برگزاری مسابقات المپیاد آماده دادرس چیست؟

این مسابقات از سال گذشته با آموزش ۲۰۰هزار دانش‌آموز در سراسر کشور آغاز شده است. برای دانش‌آموزان محتوای آموزشی مختلفی در نظر گرفتیم که بخشی از آن مسائل امدادی بود که چگونه بتوانند در حوادث به خود، دوستان و خانواده‌شان کمک کنند. بخش دیگری از این روند آموزشی مفاهیم پایه‌ای بوده که در نهضت صلیب‌سرخ و هلال‌احمر مطرح است. این آموزه‌ها در فضای نوع دوستی، خداپسندانه و بشردوستانه ارتقا می‌یابد. بعد از این آموزش‌ها مسابقات در سطح مدارس شهرها و استان‌ها برگزار شد که امروز شاهد رقابت تیم‌های برگزیده‌ای از تمام استان‌ها هستیم. این طرح در این مقطع خاص ارتباط عمیقی بین دانش‌آموزان و جمعیت هلال‌احمر شکل می‌دهد. این رابطه می‌تواند بسیار طولانی باشد و تا سال‌های متمادی تداوم پیدا کند که سرمایه بزرگی برای جمعیت هلال‌احمر محسوب می‌شود. این دانش‌آموزان بعد از اتمام تحصیل در جایگاه‌های مختلف اجتماعی قرار خواهند گرفت و در آن زمان جمعیت هلال‌احمر را در گوشه ذهنشان خواهند داشت.

بنابراین تیم دادرس از توان بالایی برخوردار هستند و می‌توانند پشتیبانی مناسب برای اهداف هلال‌احمر باشند.

بله. توجه به دانش‌آموزان می‌تواند بدنه هلال‌احمر را جوان نگه دارد. درباره طرح دادرس باید اعتراف کرد یکی از طرح‌های هوشمندانه جمعیت محسوب می‌شود که حدود ۶سال پیش پایه‌گذاری شده است. گزارش‌های مختلفی درباره تیم‌های دادرس به دستم رسیده بود ولی دیدن این دانش‌آموزان در یک فضای رقابتی فراتر از انتظارم بود. خوشبختانه بچه‌ها از سطح آمادگی بسیار خوبی برخوردار هستند.

این مسابقات تنها در پایه هشتم انجام می‌شود. با توجه به حساسیت‌هایی که درباره فعالیت‌های دانش‌آموزی هست برنامه‌ریزی و ملاحظه‌ای برای گسترش فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر در دیگر پایه‌های آموزشی دارید؟

بله. اتفاقاً این موضوع یکی از درخواست‌های سازمان جوانان بوده است. اما محدودیت منابع وجود دارد که روند را کند می‌کند. با این حال تلاش می‌کنیم منابع را فراهم کنیم تا بتوانیم فعالیت‌های جمعیت را در مدارس گسترش بیشتری دهیم. چون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هر هزینه‌ای در این زمینه یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جوانان:

باید برای ارتقای سطح آموزشی تلاش کنیم

آموزش، محور اصلی برنامه‌های سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر است. ارتقای سطح این آموزش‌ها با تلاش کارشناسان و متخصصان محقق می‌شود. «شهاب‌الدین صابونچی» رئیس سازمان جوانان بر آموزش محور بودن المپیاد آماده تأکید می‌کند و می‌گوید: «تنها با آموزش می‌توان یک جامعه موفق و آماده در برابر بحران‌ داشت. امروز می‌توانیم ادعا کنیم که اعضای تیم دادرس توانایی بالایی در رویارویی با حوادث دارند.» او درباره طراحی خلاقانه بخش‌های مختلف مسابقه توضیح می‌دهد: «از هر فرصتی می‌توان به نحو احسن استفاده کرد. در این دوره مسابقات از خلاقیت‌های هوشمندانه و منحصربه‌فرد استفاده کردیم تابرای دانش‌آموزان بار آموزشی داشته باشد. به‌طور مثال دانش‌آموزان در مرحله‌ای از مسابقه با کلاسی روبه‌رو می‌شوند که شبیه‌ساز زلزله است. دانش‌آموزان باید بهترین واکنش را نسبت به شرایط زلزله داشته باشند. این اتاقک با ابتدایی‌ترین وسایل موجود طراحی و ساخته شده است و می‌تواند در تمام آموزش‌ها استفاده شود. حتی این قابلیت را دارد که برای آماده‌سازی دیگر افراد جامعه برای وقوع زلزله کمک‌رسان آموزشی باشد.»

رئیس سازمان جوانان با بیان اینکه تقریباً در ۸۰درصد بخش‌های مسابقه با وسایل دورریختنی یک مرحله طراحی شده است می‌گوید: «دانش‌آموزان با وسایل محیطی به امدادرسانی می‌پردازند. این عامل می‌تواند نگاه دانش‌آموزان را نسبت به مسائل امداد باز کند که یک امدادگر با حداقل امکانات باید بهترین خدمات را به آسیب‌دیدگان برساند. باید تمام جوانب مسابقات مورد ارزیابی کارشناسی قرار گیرد تا بتوانیم ارتقای آموزشی داشته باشیم. چون تنها این‌گونه می‌توانیم یکی از مأموریت‌های سازمان جوانان را که تربیت امدادگران برای جمعیت هلال‌احمر است محقق کنیم.» او می‌افزاید: «بسیاری از جوانانی که در این سازمان تربیت شده‌اند در قالب تیم‌های واکنش سریع در سازمان امداد و نجات فعالیت می‌کنند. البته این، کار ما را سخت‌تر می‌کند. چون در مسیری قرار داریم که هرچقدر کیفیت و کمیت را افزایش دهیم باز کم است و هیچ سقفی برای افزایش مهارت‌های اعضا وجود ندارد. بنابراین باید مرتب خود را به روز کنیم و آموزش‌هایی را انجام دهیم که حاصلش یک جامعه مؤثر و مفید باشد.»

رئیس سازمان جوانان ورود مسابقات و اردوهای دانش‌آموزان و دانشجویان را به بحث نذر آب و موضوعاتی که این روزها کشورمان درگیر آن است بااهمیت می‌داند و می‌گوید: «اینکه جوان دانشجو و نوجوان دانش‌آموز در برابر اتفاقات واکنش مناسب انجام دهد و بداند در مواقع حساس در کدام بخش می‌تواند کمک‌رسان باشد بسیار مهم است. به همین دلیل در بخش‌هایی از مسابقه آماده آب‌رسانی و مقوله اهمیت آب طراحی شده است. در اردوهای دانش‌آموزی و دانشجویی فعالیت‌های مختلفی برای حمایت از کمپین نذر آب انجام شد.»

خبرنگار:علی جواهری

منبع: پیام هلال