یادداشت جوانان// نوجوانی و مسأله‌ای به نام «هویت»


گسترش فعالیت‌های هلال‌احمر در مدارس نگرش نوجوانان را در رویارویی با مسائل مختلف اجتماعی تغییر می‌دهد.

 مسأله هویت، اصولا مسأله نوجوانان و جوانان است، زیرا در این دوره است که ذهن و روح انسان درگیر با موضوعاتی می‌شود که به شناخت خود و نسبت خود با بیرون از دنیا و دیگران مربوط می‌شود و می‌خواهد بداند که خود در جهان چه جایگاهی دارد و نسبت وی با جهان به چه صورت است و این‌که تا چه اندازه مستقل یا وابسته است؟ همین بازتعریف از خود است که وی را با مسائل مهمی درگیر می‌کند که مجموعه آن را هویت می‌نامند.

نوجوانی دوره‌ای است که شخصیت و هویت فرد شکل می‌گیرد و تغییرات محسوس و مهمی رخ می‌دهد. از این رو اتخاذ رفتاری مثبت و سالم و نیز نهادینه شدن این گونه رفتارهای سازنده و مثبت در شخص می‌تواند آینده فرد و همچنین جامعه را به جهت حفظ هنجارها و ارزش‌ها بیمه کند.

نوجوانی و جوانی دوره نشاط و انرژی است. این ظرفیت به آنان فرصت حضور جدی در همه صحنه‌های اجتماعی را می‌بخشد. بهره‌گیری درست از نشاط جوانی نیازمند برنامه‌ریزی و هدایت آن به‌سوی فعالیت‌های سازنده و مفید است.

یکی از مواردی که در شکل‌گیری هویت نوجوانان نقش مهمی ایفا می‌کند، عضویت در گروه همسالان است. کانون‌های دانش‌آموزی هلال‌احمر یکی از انواع گروه‌های همسالان است.

کانون دانش‌آموزی هلال‌احمر با آموزش مهارت‌های امدادی و بشردوستانه، توانمندی‌های نوجوانان را در نظر می‌گیرد. فعالیت در این کانون‌ها برای نوجوانان تجارب موفقیت‌آمیز و خوشایندی فراهم می‌کند. المپیاد آماده (المپیاد مهارت‌های امدادی دانش‌آموز هلال‌احمری) مسابقاتی که برای اعضای کانون‌های دانش‌آموزی براساس آموخته‌هایشان در سطوح مختلف شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می‌شود تا دانش‌آموزان بتوانند مهارت‌های خود را در قالب رقابتی توأم با دوستی و احترام بسنجند.

این مسابقات فرصتی برای بالا بردن قدرت تحمل نوجوانان در مواجهه با حوادث و خطرات احتمالی است. از دیگر ثمرات فعالیت در کانون‌های دانش‌آموزی این است که وظایف محول شده به دانش‌آموزان در کانون‌ها به احساس مسئولیت‌پذیری آنها کمک می‌کند و باعث می‌شود دانش‌آموز به پیشرفت‌هایش افتخار کند، عواطف و هیجانات مثبت خود را نشان دهد، از نوآوری‌ها استقبال کند و می‌توان گفت دانش‌آموز عضو کانون دانش‌آموزی هلال‌احمر احساس ارزشمند بودن کرده و از عزت نفس بالایی برخوردار می‌شود.

با توجه به این‌که نوجوان امروز ما از عدم هویت‌بخشی صحیح رنج می‌برد و همین باعث می‌شود نتواند مسیر درست رشد و بالندگی را بیابد، گسترش فعالیت‌های هلال‌احمر در مدارس نگرش نوجوانان را در رویارویی با مسائل مختلف اجتماعی تغییر می‌دهد. بدون‌شک، دانش‌آموز هلال‌احمری با کسب هویت امدادی و هویت بشردوستی برای داشتن دنیایی سرشار از احترام، شادمانی و عاری از خشونت و نفرت تلاش و نسبت به کاهش درد و رنج دوستان خود و به جرأت همه افراد جامعه احساس مسئولیت می‌کند. به امید روزی که نوجوان امروز ما بتواند رفتارهای انسانی توأم با صلح و محبت را در سراسر جهان ترویج کند.

هانیه وطن‌نژاد- خبرنگار داوطلب

منبع: روزنامه شهروند